onsdag 3. juli 2013

En avledningsmanøver

I går presenterte Rødt planene om forskjells-Norge-safari: Busstur fra slitne områder i Oslo Øst til rike strøk i Oslo Vest. 

Reaksjonene er som hentet ut fra amerikansk valgkamp, her skal man ta mannen og ikke ballen. I dag “avslører” Aftenposten at jeg leier en 96 kvm leilighet i barndomshjemmet på Nordstrand. Her bor jeg med samboer og barn.

Mange har påstått at det er dobbeltmoral når jeg skal drive folkeopplysning om forskjells-Norge med busstur dit landets rikeste bor. Jeg har jo vokst opp i villa på Nordstrand.

Som jeg nevnte i portrettet med Klassekampen tidligere i år, har jeg vokst opp blant noen av landets rikeste, men med foreldre med helt vanlige inntekter. Hjelpepleierlønn og barnehagelønn (nå er moren min uføretrygdet, faren min pensjonist). Jeg tror det har lært meg noe viktig om klasseskiller. For eksempel at det er i overklasseyrkene det virkelig lønner seg å jobbe. I mange vanlige sliteryrker kan man jobbe så hardt at ryggen ryker, uten at man kommer nærmere millionlønn av den grunn.

At bakgrunnen min skal diskvalifisere meg fra å mene noe om forskjells-Norge, er kanskje en hersketeknikk fra de som ikke ønsker debatt om økonomiske forskjeller? Det kan hvert fall fungere effektivt for å punktere debatten. Jeg har imidlertid ingen planer om å holde kjeft.

Reaksjonene i etterkant har gitt meg rett i én ting jeg påsto allerede da planene ble lagt fram: Det er tabu å påpeke at det finnes klasser i Norge. Bare det å si høyt at man vil spre informasjon om hvor overklassen har fått verdiene sine fra, utløser et voldsomt rabalder. Men er det feil å diskutere hvordan samfunnet fordeler verdier, hvilke jobber som gir mye tilbake og hvilke som gir lite? Tåler vi virkelig ikke en offentlig debatt om hvorfor en boligspekulant kan tjene 20 ganger mer enn en hjelpepleier?

Målet med bussturene er å spre informasjon. Folk må få vite mer om hvordan de rikeste ble rikest og hvordan jevne ut, for å kunne ta stilling. Alternativet er jo verre: Ingen informasjon, ingen debatt – og i praksis ikke noe fungerende demokrati. At noen påstår at vi skal på busstur for å hetse de rikeste, sier egentlig bare noe om hvilke fordommer enkelte har om Rødt. Til dem vil jeg si: Det er sunt å utfordre fordommene sine. Dere er herved invitert. 

 Publisert på dagbladet.no 03.07.2013.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar