mandag 22. august 2011

Uforsvarlig sykehus-kutt

På fredag stemte styret i Oslo Universitetssykehus for å kvitte seg med 1000 årsverk. Dette er uforsvarlig, og jeg mener både at styret burde ha stemt mot, og at regjeringen må bevilge langt mer penger slik at sykehustilbudet i Oslo kan opprettholdes.

Klassekampen har i dag et oppslag hvor jeg kritiserer SVs Marianne Borgen for å ha stemt for kuttene på 1000 årsverk (klikk på bildet for å se oppslaget i høyoppløselig versjon). Hun sier at hun er nødt til å holde seg til de økonomiske rammene Helse Sør-Øst setter opp, mens jeg mener at hele poenget med å sitte i styret må være å kunne stemme i mot slike uforsvarlige kutt.

Kuttet betyr færre sykepleiere, leger og hjelpepleiere, og vil gå hardt utover helsetilbudet i Oslo. Venstresida i Oslo går til valg på å styrke velferden, og være en god arbeidsgiver. Vi kan ikke si dét den ene dagen, og stemme for slike kutt den neste.

Borgen sier hun undrer seg over at Rødt vil gjøre SV og Ap til motpart i valgkampen. Jeg vurderte å ikke si noe om kuttene, men kom fram til at dette er så alvorlig at vi ikke kan dysse det ned. Min lojalitet er først og fremst til folk i Oslo og hensynet til helsetilbudet. Jeg vil fortsette å kritisere velferdskutt, uansett hvem som gjennomfører dem.

SV og Ap er ingen motpart, vår motpart i Oslo er H/Frp-byrådet, og vi ønsker et nytt flertall i Oslo. Når det gjelder sykehusene er det imidlertid regjeringa som ikke bevilger nok penger. Venstresidas oppgave er å skape størst mulig press for økte bevilgninger til sykehusene.

NB: Også Høyre og Arbeiderpartiets representanter i styret stemte for kuttene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar