fredag 21. januar 2011

Fabians vaskehjelp

Ordførerkontoret vaskes for luselønn.

Ordfører Fabian Stang har et fint kontor. Det er pent, rent og presentabelt. Skraper vi litt i overflaten, endrer inntrykket seg. Onsdag denne uka avslørte Dagbladet at renholdere jobber for en rekke offentlige instanser langt under tariff. Blant disse instansene finner vi ordførerens kontor.

Ordførerens renholdere får ikke mer enn 120 kroner i timen, som er langt under den tariffbestemte minstelønna på 148,56 kroner i timen. De taper over 80.000 kroner i året. Det forundrer meg ikke at verken ordføreren eller byrådet har kjent til dette. Byrådspartiene Frp og Høyre har en velutviklet evne til å overse uverdige lønns- og arbeidsforhold. Det er ikke bare innen renhold Oslo kommune hyrer inn skitne selskaper:

Arbeidstilsynet har slaktet de kommunale foretakene Omsorgsbygg og Undervisningsbygg for manglende kontroll på byggeplassene. Ved bygginga av Marienlyst skole skulle det ifølge papirene være 25 personer på byggeplassen. Tilsynet sluttet å telle da de hadde kommet til 117. På byggeplassen til en barnehage på Drammensveien møtte tilsynet en litauisk arbeider. Litauerens reelle timelønn var 17 kroner timen. Tilsynet kalte dette «grov sosial dumping».

For ett år siden streiket sykepleierne ved byens kommersielt drevne sykehjem mot «pirat sektor». De streiket fordi de får 17.000 kroner mindre i årslønn enn kollegaene på de offentlige sykehjemmene. De får ingen ansiennitetsstige. Ingen garanti for full lønn under sykdom, svangerskap, fødsel eller adopsjon, og ingen tariffestet pensjonsordning.

I høst gjennomførte Arbeidstilsynet razzia mot renovasjonsfirmaet RenoNorden AS, som har vunnet kontrakter på konkurranseutsatt søppeltømming i Oslo. Firmaet ble anklaget for å presse ned kostnadene sine gjennom grov og kanskje ulovlig utnyttelse av østeuropeiske arbeidere.

Byrådets anbudspolitikk er en drivkraft for sosial dumping. De konkurranseutsetter tjenestene, og gjeninnfører uhemmet priskonkurranse på arbeidskraft. Dette fører til en nedadgående spiral av lønns- og arbeidsvilkår. I Oslo opplever vi sosial dumping i kommunens regi.

Rødt har nå fremmet forslag om at alle som jobber for kommunen, skal ha lønns- og arbeidsforhold i tråd med tariffavtalene. Vi foreslår også at kommunen skal tilbakebetale lønn til de underbetalte renholderne. Jeg mistenker at de borgerlige stemmer ned forslaget. Der i gården er man gjerne fornøyd så lenge kontoret er rent og pent.

1 kommentar:

  1. Hjelp, min kjæreste har fått jobb i bodø kommune (Vaskehjelp), hun skrev under en avtale med 168,36 kr per time, i segselv var den grei, men i følge "Lisa" I bodø kommune hadde hun skrevet inn en dato feil (Lønnsaniennitet) der hadde hun skrevet 2005 i stede for 2007.. og den nye lønnen ble 137 i bodø kommune..
    I følge hunselv måtte hun skrive under på den nye kontrakten på stedet å fikk ikke spørre om hjelp, var veldig lei seg når hun kom hjem å viste meg det nye papiret der hun hadde fått betydelig lavere lønn...

    Hva kan vi gjøre... hun har skrevet under på den nye kontrakten og hadde med seg sin part hjem... er det noen lover og regler som beskytter folk mot sånn.. og er 137 under noen tariff eller regler.. jeg finner ikke annet en private bedrifter som er nøtt til å ha 160 noe i minstelønn, mens det nevnes ikke offentlig, i tilleg før hun startet hos bodø kommune hadde hun 162 i lønn. i 2007.. burde ikke hun ha beholdt lønnen og evt gått opp? jeg forstår ingenting, alle bedrifter jeg har gått gjennom har altid tatt min gamle lønn og derretter økt den med ca 5-10%.

    Jeg vet lite om dette og har prøvd å lest meg litt opp i det siste, men jeg finner det meste peker mot privat.. ikke offentlig eller bodø kommune, din artikkel er det eneste så langt jeg har funnet som hjelper litt...

    SvarSlett